En intressant detalj i texten är ett partiellt erkännande av kejsarens auktoritet. " Jag hedrar kejsaren som kejsare, men fruktar Gud." (Martyrberättelserna s. 38) Denna distinktion skulle inte vara problematiskt i modernitetens tidevarv (är inte lika säker om det senmoderna/postmoderna/postkristna tidevarvet). Det politiska och det religiösa skulle givetvis skiljas åt. Det är ju så Gud hade tänkt det, inte sant? Inte i martyrernas tid, de levde i en värld där den tydliga kopplingen mellan religionen och den politiska världen var påtaglig och, jag skulle våga påstå, närmast självklar. Att inte leka med i det spelet kostade dem livet.
The Otherworlders
Vad jag fascineras av är den konsekvent subversiva användingen av språket i De heliga Karpos, Papylos och Agathonikes martyrium.
"- Vad heter du? Den salige svarade: - Mitt första namn är kristen, men om du vill veta mitt namn i världen, så är det Karpos." (Martyrberättelserna s. 83)Världen tolkades inte utifrån ett gemensamt, överenskommet perspektiv i den mening att man delade samma ideér om vem som var världens högsta auktoritet och vad var det organiserande organet för samhällsordningen. Dessa människor var anti-arkister (istället-för-regenten) i förhållandet till kejsaren. De såg, eller åtminstone förklarade, den sanna världsordningen/samhällsordningen ur andra premisser än det romerska politiska systemet. En politisk konsekvens av detta var deras martyrium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar