Sidor

tisdag 14 september 2010

Intro

Kursen Politisk Teologi med TD Patrick Hagman som kursledare påbörjades idag med ett tämligen smockfyllt Auditorium Reuter vid Åbo Akademis Teologiska Fakultet. Denna blogg har skapats för att fungera som en del av den kursen.

Varför går jag denna kurs? För att jag vill förstå mera av dynamiken mellan teologi och det polikiska livet i världen. Specifikt intresserad är jag att få en djupare insikt i hur Dallas Willards syn på de andliga disciplinerna kan förstås som politisk praxis inom andra vågen av politisk teologi. Vidare skulle det vara intressant att koppla detta ihop med nyare marxistisk forskning om maktströmmingnens formande av ett kollektivt medvetande.

Hur skall denna kunskap uppnås? Det gamla vanliga: diskussion, läsning av diverse av föreläsaren givet material och egen djupsinnig kontemplation. Samt det nya: bloggandet samt (förhoppningsvis) på kontemplationen följande uppenbarelser om verkligetens sanna natur.

Hur länge håller jag på? Under hösten 2010.

Att fundera på angående religionsfriheteslagen:

Hur skall vi få reda på huruvida föreläsarens mummel för sig själv under föreläsningen inte är en uttalad förbannelse över studerandena?

2 kommentarer:

  1. Va? Mumlar jag?


    Hummar lite kanske, men jag tänker mig att det är närmast meditativt, lite paus i tankeflödet, liksom. Men förbannelser reserverar jag för "ondskans makter i himlarymderna".

    SvaraRadera
  2. Så ifall vi finner dig mumlande på lektionen (vilket ännu inte har bevittnats), kan vi då alltså anta att du antingen mediterar för att kunna undervisa oss bättre eller att du som lärare skyddar oss från onda makter?

    (Detta som en övning i kärlekens hermeneutik :o) )

    SvaraRadera